/
Sådan sælger du Microsoft 365

Sådan sælger du Microsoft 365

Opskriften på, hvordan du sælger Microsoft 365 i Curanet. Se de fem ingredienser, og kom i gang med at sælge (mere) Microsoft 365.

I Curanet vil vi gerne hjælpe dig med at sælge mere Microsoft 365. Og det gælder, uanset om du er erfaren forhandler eller først lige er kommet i gang.

Men hvordan sælger du bedst Microsoft 365? Det giver vi opskriften på her:

 



1. Produktkendskab

For at kunne sælge Microsoft 365 skal du selvfølgelig kende til produktet. Hvad er det? Hvad er det ikke? Og hvor meget dækker det over?

I Microsoft 365’s tilfælde er det rigtig, rigtig meget.

Det kommer vi ind på her.

 

2. Viden om målgruppen

Du skal selvfølgelig også vide lidt om målgruppen. Hvem giver Microsoft 365 fx mest værdi for? Og hvem er det ikke så relevant for?

Det kan du blive klogere på her.

 

3. Kendskab til fordelene

Du skal selvfølgelig også vide, hvilke fordele der er – også for dig som forhandler. Vidste du fx, at du som Curanet-forhandler kan pakketere Microsoft 365, præcis som du vil?

Det kan du læse mere om her.

 

4. Hjælp

Sælger Microsoft 365 ikke sig selv? Så har du måske brug for hjælp og værktøjer, salgsargumenter og materiale, du kan dele med dine kunder.

Vi kan hjælpe dig på flere måder.

Se hvordan her. 

 

5. Opsætning

Sidst, men ikke mindst – og sjovest for de fleste, er at lukke ordren. Og at få dine kunder kørende på Microsoft 365.

Hvordan sætter du løsningen op? Hvad skal du gøre? Og hvad gør Curanet?

Det kan du læse mere om her.

 

Det var opskriften!


>> 1. Produktkendskab

>> 2. Viden om målgruppen

>> 3. Kendskab til fordelene

>> 4. Hjælp – hvis du vil have den

>> 5. Opsætning

 

Er du klar til at få langet noget Microsoft 365 over disken nu? Hvis ja, fantastisk! God fornøjelse. Og held og lykke med salget. 

Du ved, hvor du kan fange os – eller hvor du skal klikke - hvis du får brug for hjælp. Har du brug for lidt flere skud i bøssen?

Så læs med her.

 

 


Produktet

 

Hvad er det, du skal videresælge? Det er Microsoft 365. Men hvad er Microsoft 365? Det er mange ting.

Ja, faktisk betegner det alle de apps, skytjenester og sikkerhedsværktøjer, som Microsoft tilbyder i skyen.

Og det er mange.

I nedkogt form dækker Microsoft 365 over:

  • Exchange Online
  • En række grundpakker – eller planer, som Microsoft kalder dem (fx Basic, Standard og Enterprise E1)
  • Tilkøb som fx sikker mail, Microsoft 365 Backup og Azure AD

Lad os komme nærmere ind på de enkelte dele.

Del 1: Exchange Online

Grundstenen i Microsoft 365-universet. 

Med Exchange Online får dine kunder adgang til professionel mail (fx brug af eget domæne), kalender og indbakke.

  • Plan 1, den mindste Exchange Online-plan, giver adgang til 50 GB indbakke. Den fås enten separat eller som en del af de mindre grundpakker
  • Plan 2, den største Exchange Online-plan, giver adgang til 100 GB indbakke. Den fås også enten separat eller som en del af de større grundpakker

Har dine kunder først Exchange Online, er de allerede i skyen.

Herfra er der ikke lang vej til grundpakker, add-ons eller tilkøb.

 

Del 2: Grundpakkerne

De fleste vælger en grundpakke.

Det er sikkert valg og indeholder alt, du skal bruge for at være produktiv online:

  • Exchange
  • Office-pakken
  • Skytjenester som Teams og OneDrive
  • Sikkerhedsværktøjer
  • Osv. osv.

Du finder det meste i grundpakkerne.

Microsoft skelner selv mellem to typer af grundpakker.

  • Business-pakker, der som navnet antyder, er tænkt til små og mellemstore virksomheder
  • Enterprise-pakker, der – også som navnet antyder – er tænkt til større virksomheder

Bemærk, at jeg har understreget og markeret "tænkt" med fed.

Virksomheder og de behov, de har, er selvfølgelig forskellige.

Også mere forskellige end indholdet af de enkelte pakker.

Derfor anbefaler vi altid, at du ser på behovene – og ikke navnet på pakken – når du rådgiver dine kunder.

Det kommer vi nærmere ind på i afsnittet om viden om målgruppen.

 

 

Microsoft 365 Business Premium - én af de populære grundpakker.

 

Del 3: Tilkøb

Du kan sammensætte dine Microsoft 365-løsning (næsten) som du vil.

Hvad du kan tilkøbe, kommer nemlig an på, hvad du allerede har.

Et eksempel:

Din kunde vil gerne have Azure Information Protection (sikker mail) og har i dag Exchange Online plan 1.

Så er der to mulige løsninger:

  1. Kunden kan skifte til en større pakke, hvor Azure Information Protection er med – som fx Business Premium.
  2. Kunden kan tilkøbe Azure Information Protection til sin Exchange Online.

 

Et andet eksempel:

Din kunde i eksemplet overfor vælger at skifte til Business Premium. Her får han adgang til Microsoft Teams, som han nu bruger flittigt til interne møder. Kunden vil gerne kunne deltage på møderne, mens han kører bil.

Så kan han få Business Voice som tilkøb til Microsoft Teams.

Har han ikke Teams, kan han ikke få Business Voice..

 

Et tredje eksempel:

En anden af dine kunder har ikke Microsoft 365, men mangler et projektstyringsværktøj.

Så kan hun få Microsoft Project som separat tilkøb – dog uden de integrationer, der er indbygget til Microsoft 365.

 

I forhandlerpanelet finder du en oversigt med forskellige add-ons – og priserne på dem.

Du finder ikke alle, men mange.

Husk, at du selvfølgelig altid velkommen er til at kontakte os, hvis du har brug for sparring til konkrete cases som i eksemplerne overfor.

 

Målgruppen

 

Microsoft 365 er til alle virksomheder, der vil have noget fra hånden online. Det er en bred målgruppe. Men Microsoft 365 er også et bredt produkt.

Microsoft selv inddeler grundpakkerne efter, hvor stor virksomheden er.:

  • Business-pakker = Under 300 medarbejdere
  • Enterprise-pakker = Over 300 medarbejdere

Inddelingen kan du bruge som udgangspunkt for, hvem målgruppen.

Men brug den ikke som facitliste

Valg af pakke kommer nemlig helt an på, hvem virksomheden er, hvad virksomhedens behov er, og hvem den enkelte bruger er.

EKSEMPEL: Johns Arkitektfirma

arkitekt

 

Du har en arkitektvirksomhed som kunde: Johns Arkitektfirma.

Virksomheden består af 13 medarbejdere fordelt på:

  • 6 arkitekter
  • 5 bygningskonstruktører
  • 1 bogholder (Merete)
  • 1 direktør (John)

Medarbejderne i Johns Arkitektfirma samarbejder med hinanden på kryds og tværs.

Derfor skal de - som minimum - bruge:

  • En mailløsning, så alle medarbejdere kan sende mails til kunder og samarbejdspartnere
  • En fuld installation af Office-pakken til medarbejdernes arbejdscomputere
  • En løsning, hvor medarbejderne kan gemme tilbud og store filer (SharePoint)


Pilen peger på Microsoft 365 Business Standard.


Og så ikke helt alligevel..

For direktøren (John) og bogholderen (Merete) vil gerne kunne sende sikker mail og markere nogle mails som særligt følsomme.

Til det skal de bruge Azure Information Protection, som ikke er en del af Business Standard.

Først overvejer de at tilkøbe Azure Information Protection.

Alligevel beslutter John og Merete sig for en Office 365 E5-pakke - en af de pakker, der "normalt" er tiltænkt store virksomheder. 

Med Office 365 E5 får John og Merete nemlig Power BI Pro, som giver dem overblik over forretningens KPI’er.

Og så har den avanceret beskyttelse mod trusler som fx malware og phishing.

John Arkitektfirma ender med at købe:

  • 11 Business Standard-pakker (til medarbejderne)
  • 2 Office 365 E5-pakker til Merete og John

Det var lidt om målgruppen.

Konklusionen er, at jo bedre du kender dine kunder, deres brugere og deres behov, jo nemmere er det at finde en løsning, der passer til dem.

En anden konklusion er, at dine kunders behov hurtigt kan ændre sig, men at Microsoft 365 heldigvis kan tilpasse sig dem. 

Lad os hoppe til fordelene.

 

Fordelene

Vi har allerede været på flere af fordelene ved Microsoft 365.

Her er de vigtigste fordele set fra din kundes synspunkt.


# Få noget fra hånden - alle steder fra

Har du adgang til nettet, kan du være produktiv. Det er en kæmpe fordel – især for virksomheder med ansatte, der arbejder hjemmefra, fra forskellige lokationer eller på farten.

# Altid adgang til de nyeste versioner

Microsoft 365 er i skyen og er derfor altid opdateret. Der kommer hele tiden nye opdateringer, og med Microsoft 365 får du gavn af dem med det samme.

# Samarbejde har aldrig været nemmere

Microsoft 365 er lavet til samarbejde. Om Word-dokumenter, PowerPoint-præsentationer, Excel-filer, osv. Samarbejdet foregår online og i realtid. Og det er en kæmpe fordel. Så slipper du nemlig for at sende forskellige versioner af samme fil frem og tilbage på mail.

# Sammensæt løsningen som du vil

Virksomheder og deres medarbejdere har forskellige behov. Det tager Microsoft 365 fuldt ud højde for. Find en løsning, der passer til dig – fx en pakke - og udbyg og opgradér, hvis behovet skulle ændre sig.

# Produktivitet på abonnementsbasis

Du køber Microsoft 365 som abonnement til en fast, lav pris om måneden. Fortryder du, opsiger du bare dit abonnement. Det er nemt, og du slipper for at lægge en masse penge up-front.


Det var 5 klare fordele ved Microsoft 365 set fra kundens synspunkt.

Kopiér dem endelig, og del dem med din kunde, hvis du vil.

I næste afsnit kommer vi nærmere ind på, hvordan vi kan hjælpe dig med at sælge Microsoft 365.

Først skal vi lige have sat et par ord på, hvilke fordele du får som forhandler af Microsoft 365.

 

Dine fordele som Microsoft 365-forhandler

Med Microsoft 365 får du:

# Et produkt du kan stole på

Microsoft garanterer 99,9% oppetid på alle services og på opkaldskvalitet i fx Microsoft Teams. Skulle Microsoft 365 ikke overholde garantien i en måned, kan du få økonomisk kompensation.

# Et produkt du kan bygge (videre) på

Microsoft 365 er en kæmpe platform og giver dig alle tænkelige muligheder for kryds-, op- og videresalg. Ligesom dine kunders forretning (forhåbentlig) også gør det, udvikler Microsoft 365 sig hele tiden med nye værktøjer og features.

# Et produkt du kan bundle/pakketere som du vil

Vil du kun sælge grundpakkerne? Vil du sælge både grundpakker og tilkøb? Eller vil du kombinere Microsoft 365 med andre løsninger og lave dine helt egne sikkerhedspakker? Du bestemmer selv, hvordan du sælger og pakketerer det til dine kunder.

# Et produkt vi kan hjælpe dig med

Vil du gerne sælge Microsoft 365, men foretrækker du, at andre (læs: Curanet) migrerer din kunde - fx fra et mailhotel - til Microsoft 365? Og efterfølgende står for supporten? Det kan vi sagtens finde ud af. Vi hjælper dig gerne, så du kan gøre det, du er bedst til.


Og apropos hjælpe.. Lad os se, hvordan vi ellers kan hjælpe dig som Microsoft 365-forhandler i Curanet.

 

Hjælp

 

Det er en kliché, men den er god nok. Som forhandler i Curanet er din succes vores succes. Derfor gør vi selvfølgelig alt, hvad vi kan for at hjælpe dig med at få mest muligt ud af Microsoft 365 og de andre løsninger, vi tilbyder.

Én af de ting, vi tilbyder, er:


Gratis forhandlerservice

Som forhandler kan du altid ringe eller skrive til os, hvis du har brug for hjælp eller sparring til Microsoft 365. Og det uanset om du gerne vil have dybdegående teknisk sparring eller gode råd til, hvilke pakker der bedst passer til dine kunder. Vi hjælper dig dér, hvor du har brug for det, og med det, vi kan.

Det gør vi også med..

 

Gratis kurser – fysiske og online

På vores eventside, events.curanet.dk, kan se, hvilke kurser og webinarer vi har holdt – eller planlægger at holde.

Som eksempel holdt Jacob, én af vores dygtige hostingspecialister og salgsrådgivere, webinar med 43 Curanet-forhandlere i oktober 2020, hvor han gennemgik:

  • Hvordan du kommer i gang med at sælge Microsoft 365
  • Tre cases om, hvordan du skaber værdi til din kunde med de rigtige Microsoft 365-løsninger
  • Microsoft 365 Backup
  • Forskellige licenser og add-ons som fx Azure Information Protection, som vi også kort vendte i afsnittet om Tilkøb.

Se eller gense hele webinaret her:

 


Gratis salgsmateriale

Som forhandler får du også adgang til non-branded salgs-og materialemateriale, som du nemt og hurtigt kan tilpasse til din forretning.

Det gælder bl.a. produktblade, som du altid kan finde i dit forhandlerpanel, eller materiale, vi udarbejder til kampagner om fx Microsoft 365 Backup.

Vi tager altid imod forslag til nyt salgsmateriale, så har du noget, du tænker kunne kickstarte dit salg af Microsoft 365, er du meget velkommen til at skrive til marketing@curanet.dk.

Lad os se, hvordan du opsætter en ordre, når først du har kickstartet dit salg. 

Opsætning

Du har nu landet dit første Microsoft 365-salg (tillykke!).

Næste skridt er at gøre ordren klar.

Det er heldigvis nemt og klares i 5 hurtige trin:

 

Trin 1: Opsæt kundens løsning

Her vælger du:

  • Hvor lang en periode, din kunde skal faktureres for
  • En kundereference (typisk et kundenummer)
  • Det domæne, som løsningen skal tilknyttes (fx johnsarkitektfirma.dk)
  • Hvilke licenser, kunden skal bruge

 

Trin 2: Vælg slutbruger

Her vælger du, om løsningen er til en kunde, du allerede har oprettet i dit forhandlerpanel, eller til en ny kunde.

I begge tilfælde kan du nemt ændre kundeoplysningerne, inden du bekræfter bestillingen.

 

Trin 3: Bekræft bestilling

Under ”Mine produkter” i dit forhandlerpanel kan du se en status på dine produkter – både dem, der allerede kører, og dem, der afventer bekræftelse.

Når du har bekræftet din bestilling, kommer du videre til næste trin.

 

Trin 4: Adgang til Microsoft 365 Portal

Når du har bekræftet din bestilling, modtager du et adminbrugernavn og en adgangskode til Microsofts portal.

Bestiller du licenser på vegne af Johns Arkitektfirma fra eksemplet overfor, vil brugernavnet hedde admin@johnsadvokatfirmadk.onmicrosoft.com

Med adminbrugeren kan du logge ind i Microsofts portal (portal.office.com) og administrere kundens eksisterende licenser. 

Nye licenser køber du i dit forhandlerpanel.

 

Trin 5: Adgang til Curanets Microsoft 365-kontrolpanel

Med dit første Microsoft 365-salg får du også adgang til Curanets Microsoft 365-kontrolpanel.

Vi har udviklet vores eget kontrolpanel, så du nemt og hurtigt kan:

  • Oprette nye brugere
  • Få et overblik over brugere og licenser
  • Tilknytte backup til dine licenser - og gendanne, hvis det bliver nødvendigt
  • Opsætte domæner (fx ændre primært domæne fra johnsadvokatfirmadk.onmicrosoft.com til johnsadvokatfirmadk)
  • Købe nye licenser (der er et link til forhandlerpanelet).

Det var vist det!

Du har nu opsat din første løsning, valgt slutbruger, bekræftet bestilling og fået adgang til både Microsofts 365 Portal og Curanet Microsoft 365-kontrolpanel. 

Har vi glemt noget? Oplevede du problemer med opsætningen? Eller er du ikke kommet i mål endnu? Så kontakt endelig vores supportafdeling på support@curanet.dk eller 70 26 61 23. 

 

Kom i gang med at sælge Microsoft 365

Her var opskriften (igen):

>> 1. Produktkendskab

>> 2. Viden om målgruppen

>> 3. Kendskab til fordelene

>> 4. Hjælp – hvis du vil have den

>> 5. Opsætning


Har du styr på hver enkelt af de 5 trin, går det ikke helt galt. :)

Som Curanet-forhandler er du aldrig alene, og vi hjælper dig selvfølgelig med både 1., 2., 3., 4. og 5. trin, hvis du har brug for det. 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til at komme i gang med Microsoft 365, kan du altid fange os på reseller@curanet.dk eller 70 23 11 47.

 

Med venlig hilsen

Henrik Hedegaard
Salgsdirektør, Curanet

 

Lignende indlæg