/
Vigtige ændringer til Microsoft CSP-programmet!

Vigtige ændringer til Microsoft CSP-programmet!

Microsoft har annonceret en række væsentlige ændringer til deres CSP-program. Vi vil i dette blogindlæg give dig et overblik over de væsentligste ændringer, som er vigtige at forholde sig til – nu!

Fra januar 2022 indfører Microsoft en ny indkøbsplatform, New Commerce Experience (NCE), der kommer til at erstatte den nuværende måde, du køber licenser på via CSP-programmet. Den nye platform vil køre parallelt med den eksisterende platform frem til 1. marts 2022, hvorefter alle nye aftaler og fornyelse af dine licenser kun vil være tilgængelig på den nye model.



Microsoft har annonceret en række væsentlige ændringer til deres CSP-program. Vi vil i dette blogindlæg give dig et overblik over de væsentligste ændringer, som er vigtige at forholde sig til – nu!

Ændringerne træder endeligt i kraft den 1. marts 2022, men vi anbefaler, at du allerede nu snakker med dine kunder og får lagt en plan for, hvad der skal ske.

 

Prisstigninger på Microsoft 365 & Office 365

Microsoft Office 365 får nye vejledende priser på en række af de mest populære varenumre. Prisændringen træder i kraft den 1. marts 2022 og er en global ændring med lokale tilretninger. Det gælder alle aftaler, der tegnes efter den dato.

Her er et overblik over prisstigninger i USD (priser i dkr. er ikke offentliggjort):

  • Microsoft 365 Business Basic (fra $5 til $6 pr bruger)
  • Microsoft 365 Business Premium (fra $20 til $22)
  • Office 365 E1 (fra $8 til $10)
  • Office 365 E3 (fra $20 til $23)
  • Office 365 E5 (fra $35 til $38)
  • Microsoft 365 E3 (fra $32 til $36)

Nye abonnementsbetingelser

Med NCE programmet ændrer Microsoft deres CSP program, så udgangspunktet fremover er, at man binder sig i 12 måneder ad gangen. Ønsker man i stedet at beholde den nuværende fleksibilitet, kan man i stedet vælge månedlig binding i bytte for en 20% prisstigning. Denne stigning kommer oveni prisstigningerne nævnt i det forrige afsnit.

Du skal sammen med dine kunder tage et aktivt valg mellem følgende planer inden den 1. marts 2022.

  • 1 mdr. binding med mdr. fakturering (+20% gebyr til Microsoft samt evt. øvrige prisstigninger)
  • 12 mdrs. binding med årlig fakturering (forudbetaling)
  • 12 mdrs. binding med afbetalingsordning (variabelt gebyr)

Tager du ikke et valg, så stiger prisen på dine MS Office 365 licenser med mindst 20%, da de automatisk bliver sat til månedlig binding.

 

Du kan opgradere, men ikke nedgradere

Det er vigtigt at holde sig for øje, at du fremover ikke vil kunne nedgradere eller annullere CSP-subscriptions og brugerantal indenfor den aftalte bindingsperiode.

Du har dog fortsat mulighed for at ændre CSP-subscriptions indenfor nogle “spor” som Microsoft definerer. En sådan ændring påvirker ikke bindingsperioden.

Bordet fanger - tag det rigtige valg fra start!

Det er kun muligt at opsige indenfor 72 timer efter køb af subscription. Efter 72 timer er det ikke længere muligt at fortryde eller annullere ordren, og du skal betale for resten af perioden.


Aftal en plan med dine kunder - nu!

Det er vigtigt, at du kontakter alle dine kunder og får lavet en plan med dem snarest muligt. Har du kunder med 3 eller 6 måneders binding, er det vigtigt at du sikrer dig at de enten får udvidet deres binding eller at de er indforstået med en 20% prisstigning. Vær opmærksom på at vi ikke har nogen mulighed for at kreditere CSP licenser efter de første 72 timer, heller ikke hvis dine kunder f.eks. går konkurs.

Som udgangspunkt vil vi derfor anbefale, at du indgår aftale om 12 måneders binding og forudbetaling med dine eksisterende kunder, da det er klart den billigste løsning. Det har også den fordel, at prisen er sikret mod yderligere prisstigninger i 12 måneder. Er du i tvivl om kundens betalingsevne bør du tilmed sikre dig, at du har modtaget betaling fra kunden, før du bestiller deres licenser.

Hvis du har kunder, som forventer større ændringer til deres forretning (eller f.eks. har store sæsonudsving) og set-up, så kan det være, at anbefalingen skal være en månedlig aftale, indtil de har overblik over deres konkrete behov. Bemærk også at det er det er muligt at kombinere bindingsperioderne, således at f.eks. 80% af en kundes licenser er med årlig binding, og de sidste 20% er med månedlig binding.

I forhold til nye kunder, så kan du overveje at starte med en månedlig aftale indtil, at aftalen er helt på plads, så der er mulighed for at justere ind i starten.


Værsgo - informativ tekst du kan sende til dine kunder 

Hvis du har brug for inspiration til, hvad du kan sende af information til dine kunder, så har vi skrevet en kort og informativ tekst, som du kan kopiere og benytte, som du vil. 

Download tekstdokumentet her >>

 

Opsummering af de vigtigste punkter!

  • Månedlig binding er 20% dyrere end 12 måneders binding.
  • Du kan fortryde indenfor 72 timer efter købet – herefter gælder bindingsperioden.
  • Du kan ikke opsige din aftale under bindingsperioden, uanset hvilken binding du vælger.
  • Ovenstående er selvfølgelig ekstra vigtigt at holde sig for øje ved 12 måneders aftaler.

 

Spørgsmål 

Har du spørgsmål, er du velkommen til at tage fat i os på reseller@curanet.dk eller 7023 1147.

De bedste hilsner fra

Kasper Hartvig Hansen & Mikkel Bøgh 
Curanet A/S 

Lignende indlæg